Het belang van beweging altijd en zéker nu

Gepubliceerd op  vr 15 mei 2020
Lichamelijke ontspanning is een prima manier om zowel fysiek als mentaal fit te blijven. Het verlaagt overigens je stresshormonen in je lijf. Weet je niet meteen hoe te beginnen?

Weet je niet meteen hoe te beginnen? Logo Oost-Brabant geeft je graag enkele tips!

1. Zoek de natuur op

Maak van de nood een deugd en duik alleen of met je gezin de natuur in voor een gezonde wandeling of fietstocht. Verzamel vijftien verschillende plantensoorten met de kids, ontdek de nieuwste fietsroute in jouw buurt of daag jezelf uit en loop je wekelijkse toer nu tot wel twee of drie keer per week!

2. Beweeg véél (en ook binnen), ongeacht je leeftijd

Ben je noodgedwongen thuis? Blijf dan nog steeds in beweging: probeer stretch- en beweegoefeningen eens of versterk je spieren met een workout.

  • Voor kinderen bestaan er ook tal van sport-, spel- en bewegingstips. Ga samen aan de slag of zet ze alleen aan het werk.
  • Oudere mensen kunnen gebruik maken van het thuisoefenprogramma voor een stabiele houding, spierkracht en evenwicht of een soortgelijk programma vanuit een zittende houding. Dat helpt hen bovendien om vallen en de mogelijk ernstige gevolgen ervan te voorkomen.

Ontdek de laatste info op www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentair-gedrag

3. Zorg voor een goede zithouding

We zitten en werken nu met velen thuis. Dat betekent niet dat je tijdens thuiswerk niet van je stoel moet komen. Een hele dag achter je computerscherm? Daar wordt niemand gelukkig van. Wisselwerken, elk half uurtje even weg van je stoel, dat is écht gezond. Simpelweg rechtstaan zorgt niet alleen voor een snellere vetverbranding, het beschermt je lichaam ook tegen diabetes én rugpijn. En het geeft jou meteen meer energie!

Check de website van www.wisselwerken.be voor meer handige tips en lees de brochure van de ergonomievereniging VerV op www.verv.be.

4. Laat je ondersteunen door een Bewegen Op Verwijzing-coach

Wil je persoonlijk gemotiveerd worden om meer te bewegen? Aan een goedkoop tarief? Dat kan nu via het Vlaams project, momenteel zonder doorverwijzing van je arts! Want om huisartsen te ontlasten en jou toch te helpen om meer te bewegen tijdens de coronacrisis, heb je tijdelijk geen verwijsbrief van je huisarts nodig om met Bewegen Op Verwijzing te starten. 

Omdat nog niet alle locaties door het coronavirus toegankelijk zijn, zijn huisbezoeken en coaching al wandelend ook toegelaten. Beiden uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen: zowel coach als cliënt dragen een mondmasker, houden 1,5 meter afstand en wassen voor het gesprek de handen.

Neem contact op met de coach in je buurt voor meer info!

5. Enkele leuke beweegtips:

  • Dans samen op jullie favoriete liedjes.
  • Wandel eens rond het huis.
  • Plant alvast wat verse kruiden, want de lente is in het land!
  • Geef de auto samen een grondige poetsbeurt.
  • Probeer elk om beurt vijf minuten touwtje te springen.
  • Speel verstoppertje doorheen het hele huis.
  • Zet elke 30 minuten een timer en bedien jouw gezin met een verfrissend glaasje water.

Een publicatie van